dinsdag 2 november 2010

Menu 008 . review


De laatste zaterdag van de oktobermaand had een Noord-Afrikaans tintje. De tajine, die vanaf een uurtje of vier op het vuur stond, zorgde de gehele namiddag en avond voor heerlijke, kruidige geuren.

B., die door verplichtingen zaterdagochtend wat haastig over de Noordermarkt snelde, startte het menu met een pittig soepje van geroosterde rode parika's. De stevigheid van de soep was goed. Niet te dun en niet te dik. Wel moet ik zeggen dat de peper te aanwezig was. Het soepje was dusdanig scherp dat de smaak van de paprika - in deze vorm één van mijn favorieten - een beetje ondersneeuwde. Bij het roosteren wordt deze namelijk wat zoeter en dat was juist wat ik door de peper een beetje miste.

En dan komt de tajine op tafel. Ik had stiekem natuurlijk al een aantal keer onder de deksel gegluurd, maar het eindresultaat overtrof mijn verwachtingen. Een heerlijke stoof van aardappels, witte bonen, sperziebonen, wortels en natuurlijk de drumsticks van het kippetje. Gewoonweg geweldig! De garing van alle afzonderlijke producten was perfect en de smaken van de bouillon en de kruiden waren in alle groenten getrokken, waardoor iedere hap een nieuwe ervaring was. B. had de tajine midden op tafel gezet - leuke presentatie - en ik denk dat ik mijn bord uiteindelijk wel drie keer vol heb geschept.

Het nagerecht was een leuke mix van kaneelappels met yoghurt. Of ik echt onder de indruk was? Dat niet, maar het was goed bereid en smaakte meer dan voldoende. Ik ben gewoon niet zo van de toetjes... Reden voor mij om volgende week geen toetje maar een tussengerecht te gaan maken!

Voor het eerst: cijfers!!!! Fair en kritisch!

Voorgerecht: 7
Hoofdgerecht: 8.5
Nagrecht: 6.5

Eindcijfer: 7.6 *

NB: komend weekend kookt EB geen menu! Wij zijn een weekendje in Maastricht en eten zondag bij sterrenrestaurant 'Tout a Fait'!!! Dan volgt daar dinsdag maar de review van... :)

M.

*: voor de berekening van het gemiddelde eindcijfer telt het hoofdgerecht tweemaal mee en het voor- en nagerecht éénmaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Eat Biological Bio